די ג'יי אקולוגי??..מה זה הדבר הזה?

בואו נתחיל עם הביטוי "די ג'יי," שבמשמעותה הנרחבת ( מעבר ל"דוד שמסובב את התקליטים"…) היא "המנהל המוזיקלי של האירוע", כלומר, המנצח על יצירת האווירה באירוע מהצד המוזיקלי..מיד תראו מדוע..

נמשיך עם המילה אקולוגיה ע"י הגדרת מויקיפדיה – " אקולוגיה (Ecology) היא מכלול היחסים בין היצורים החיים לסביבתם, וכן הכינוי לתחום המחקר המדעי שחוקר יחסים אלה.

תחום המחקר האקולוגי חוקר את התפוצה ודפוסי ההתנהגות של יצורים החיים (כולל מיקרו אורגניזמים, צמחים, חיות והאדם) ובעיקר האינטראקציות בין היצורים השונים ובין הסביבה הטבעית שלהם. הסביבה של ייצור חי כוללת את התכונות הפיזיות א-ביוטיות כמו כמות קרינת השמש, האקלים, וגיאולוגיה, וכן היא כוללת את המערכת האקולוגית הביוטית שנוצרת על ידי יצורים חיים החולקים את אותו בית גידול.

המילה "אקולוגיה" משמשת לעיתים קרובות (כמו כלכלה אקולוגית או אקולוגיה עמוקה) כשם נרדף לסביבה הטבעית או לחלופין לסביבתנות או קיימות. כך גם המילה אקולוגי משמשת לתיאור מוצרים שהם ידידותיים לסביבה."

מכאן, שאם הסביבה המוזיקלית באירוע, הינה חלק מהאקולוגיה(או האווירה) באירוע, האם אינה באחריותו הבלעדית של המבצע המוזיקלי/ התקליטן בגלל החשיבות המכרעת של ניהול מוזיקלי טוב באירוע?… הצלחת האירוע למעשה תלויה בו!..

נמשיך ונחבר בין אקולוגיה לאירוע משמח עם הגדרה מעניינת של המכון לאקולוגיה אנושית…

מהי אקולוגיה אנושית

"פירוש המושג אקולוגיה הנו מדע הסביבה, המוגדר כתנאי הסביבה בה אנו חיים. איכות החיים ואורח החיים קשורים לא במעט במצב האקולוגי הסביבתי ובשמירה עליו. אקולוגיה אנושית, משמעותה מודעות האדם לתנאי הסביבה הפנים גופנפשיים המעצבים אותו- כלומר, טיפוח יכולתו של האדם להבין ולתעל את הקשרים שבין מצבו הפיזיולוגי לבין מצבו הנפשי והרוחני "

מכאן, מהו למעשה הערך של אקולוגיה מוזיקלית מאפשרת ותומכת לבין מצבו הפסיכולוגי והפיזי של בעל האירוע ושל האורחים? (מתוך הנחה שהטבח עשה עבודה טובה..)

איזו רמת ידע, יכולת ומודעות נדרשת מהמנהל המוזיקלי בכדי לענות על צרכים אלו?

להלן מספר נקודות חשובות בקשר לכך: –

1. – הדי ג'יי צריך לאהוב בני אדם. אחרת למה שיהיה איכפת לו לבנות מודעות לצרכים של בעלי האירוע, האירוע עצמו וחלקיו השונים?
2. – צריך שיהיה בו רצון מובנה לתת שירות לפני כסף. אחרת..מה באמת מעניין אותו?
3. – הקשר האישי…בעלי האירוע הם כמו המשפחה שלו. כל שיעשה לפני ובמהלך האירוע יהיה בהתאם.
4. ידע נרחב בסוגי מוזיקה שונים ובהשפעותיהם + אוסף נרחב לא פחות ואיכותי של כל סוגי המוזיקה.
5. – תשומת לב מעמיקה לדרישות בעלי האירוע..לא תמיד מה שהלקוח ירצה יתאים לאירוע
6. – היכולת המבצעית לשלב מוזיקה חיה ושירה באירועים ( מדובר על איכות ויצירת אוירה ששום דיסק או תקליט יכולים ליצור)
7. – רעש באירוע!!!…. – רעש באירועים הוא נקודה כאובה באמת ומהווה מפגע אקולוגי אמיתי והוא למעשה הגורם מספר 1 להרס אירועים. ישנו חוק ברמת מדינה בנושא עוצמת ווליום באולמות אירועים שכמעט אינו מיושם. (ארחיב על הנושא במאמר מיוחד בקרוב……)
8. – לתקליטן תפקידים מגוונים..לא רק להיות מאחורי הפלטה..

א' – פסיכולוג.. כן,כן.. היכולת להבין אנשים שונים ולתת לכל אחד הרגשה של ביטחון והנאה מהמו"מ איתו בכל זמן

ב' – מנחה.. התקליטן הינו מנחה ומכוון אירוע..בשפה מדויקת קולחת ונעימה…אנשים אוהבים להיות מוכנים..( "ועכשיו, ישיר אחיו של החתן שיר שכתב לזוג הצעיר"…המיקרופונים מוכנים מראש, הקהל משתתק ותשומת ליבו מרבית..גם מאלה שאינם קרובי משפחה או סתם חברים מהעבודה..) זוהי דוגמה לרגע מרגש! על התקליטן לדאוג להכין את הקהל…( סקיצה על רמות הרגש במהלך אירוע בהמשך…)

ג' – במאי..מדוע לאירוע של ה"צופים" עושים חזרה גנרלית לפני אירוע ודווקא בחתונות, רגע שיא בחיים, ההופעות והברכות אקראיות, לא בתיאום ולעיתים נראות כמו ב"צופים"

לכן, התקליטן יכול ואף צריך, להקדיש כ3-4 דקות לפני זמן הברכות, לסדר את האנשים, להקריא בפניהם את סדר ההופעות, להנחות אותם איך לאחוז במיקרופון, לתדרך אותם בפרטים הטכניים אבל בייחוד להביא אותם למצב מנטלי של "ביחד".

1. – גישה אוהדת ואוהבת לסביבה.. זה אומר כן לפליירים מנייר ממוחזר, כן לעידוד סוגי מוזיקה חובקות עולם וחיוביות בהשפעתן, לא לרעש מוגזם בכלל ובאירועים בפרט, שמירה על הטבע וטיפוחו, חיסכון במים, ניקיון אישי במחשבה ובעשייה ובעיקר אהבה, הערכה ושמירת החיים באשר הם.

מישהו יכול לומר כעת שתקליטן איננו מנהל מוזיקלי

(או, לפחות, צריך להיות?….)

לסיום מאמר מרוכז זה, הרי סקיצה לדוגמה של מהלך אירוע חתונה, בו אפתח מעט מהדינאמיקות בכל שלב וגם את מפלס המתח החיובי/רגש בכל שלב

הערה: – סוגי המוזיקה לדוגמה שיובאו להלן הינם כלליים. לכל אירוע תותאם המוזיקה שתבוצע/תנוגן לפי אופי האירוע הספציפי (וישנם פרמטרים רבים כגון משרע הגיל האורחים, מוצאם, סוג האירוע, מקום וזמן האירוע ועוד…

1. – קבלת הפנים..זמן מפגש שמח של המשפחה..מוזיקה אינסטרומנטלית רכה ונעימה ברקע..מוזיקה קאמרית, ג'אז, אירי שקט ורך, לטיני נעים ורך, מוזיקת עמים וכו'. כמובן שמוזיקה חיה עדיפה תמיד בשלב זה כשהמפגש שמח אבל מפלס המתח הרגשי עדיין נמוך.
2. – הדקות שלפני הכניסה והכניסה לחופה….מפלס הרגש עולה…מוזיקה ספציפית נבחרת (בני הזוג בוחרים תמיד אבל אני תמיד מנחה אותם לשירים מרגשים…רגש עוזר לחיבור שבין הקהל לזוג ברגע מקודש באמת…)
3. החופה…רגע של שכינה, עצירת נשימה או דממה דקה…בד"כ אין מוזיקה אבל לפעמים ישנו נגן גיטרה אקוסטית שנותן מוטיב מדיטטיבי שקט ברקע שחוזר על עצמו..יכול להיות נפלא..וחייב להיות מדויק!…מפלס המתח בשיאו!..
4. – היציאה מהחופה התפרקות רבתי של המתח…שמחה וששון, חיבוקים ונשיקות..מוזיקה שמחה ועליזה ומלודית שאף מרקידה. ריקודים ספונטאניים בשלב זה הינם טבעיים ויש לאפשר אותם באלגנטיות.
5. שלב ארוחת הערב – הזמן הנינוח ביותר באירוע. זמן אינטימי של שיחת חברים מסביב לשולחן…עניין הרעש הוא קריטי – כל מה שמנוגן חייב להיות בעוצמה שתאפשר שיחה אינטימית. מוזיקה חיה עדיפה + שירה..סיגנונות מגווונים וביחוד פאנקי סמווט', בוסה נובות, רגאיי, שירים רגועים ואפילו קטעים מצחיקים בטעם..הולך.
6. – שלב הברכות/ מופעים… חייב להיות מנוהל ולעבוד מאורגן ובסדר מובנה..זהו שלב של עליית מתח רגשי והמנהל המוזיקלי חייב להנחות באופן קולח, ומזמין.
7. ריקודים…שלב התפרקות מתח חזק….לא ארחיב הדיבור הפעם על נושא ההרקדה (מאמר נפרד בהמשך…) אומר רק כי ניתן ליהנות ולרקוד בדציבלים שפויים וכמובן שעוצמות גבוהות אינן מעידות על איכות המוזיקה (ובד"כ להיפך..) וכן אומר כי כלי נגינה משולבים בשלב זה יכולים להיות להיט בריקודים. לסיום לאייטם זה אוסיף כי גם הסבא והסבתא רוצים לרקוד ופעמים רבות מדי הם נשכחים…ולא רק הם…למרבה הצער, בפועל, חצי מהאורחים עוזבים את רוב האירועים בשלב זה. מטרת התקליטן להשאיר אותם באירוע!!
8. – סיום אירוע…מומחיות התקליטן במיטבה מכיוון שעליו להעלות את מפלס הרגש לשיא בשלב של שיכרות מה ואפיסת כוחות..בייחוד אצל הזוג והמשפחה הקרובה שבד"כ נשארים אחרונים על הרחבה בשלב זה…תמונת הזוג מחובק בסלואו מרקיע שחקים במרכז הבמה בסיום אירוע הינה מחזה שאף אחד לא יכול לשכוח…..

סיכום

אירוע מרגש הינו אקולוגיה אנושית חשובה ונדירה בזמן ובמקום.

האחריות לה מונחת יותר מכל אדם אחר על המנהל המוזיקלי בפועל

(שבשפת העם קוראים לו, אולי באנדרסטייטמנט …די ג'יי..)

לקבלת עצות נוספות שיהפכו את האירוע שלכם לחוויה מפעימה ומרגשת, אנא הירשמו לרשימת התפוצה שלנו באתר…

www.ecodj.org